حالت تاریک
یکشنبه, 25 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی کردتودی هستید؟
راه بلند عدالت از دل کلاس‌ها
«کُردتودی» گزارش می‌دهد؛

راه بلند عدالت از دل کلاس‌ها

آموزش و پرورش کردستان با اجرای برنامه‌ای چهارساله، ساخت یک‌هزار و ۴۵ کلاس درس را برای جبران کمبود فضای آموزشی استان آغاز کرد، طرحی که با هدف تحقق عدالت آموزشی و پایان مدارس کانکسی، در دولت چهاردهم اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، در سرزمین هزار رنگ کردستان، جایی که کوه‌ها با ابهت خاموش خود از قرن‌ها ایستادگی حکایت می‌کنند و رودها بی‌ادعا جاری‌اند، نسلی نو با چشمانی پرامید چشم به آینده‌ای دوخته که مسیر آن از کلاس‌های درس می‌گذرد.

 کردستان، دیار فرهنگ و خرد، سال‌هاست با چالشی جدی در حوزه آموزش و سرانه فضای آموزشی روبروست اما امروز نسیم تحول وزیدن گرفته و طرحی کلان برای جبران کمبود کلاس‌های درس در دستور کار قرار گرفته است.

 برنامه ساخت ۱۰۴۵ کلاس تا پایان دولت

در نخستین گام‌های مسئولیت، «سید فواد حسینی» مدیرکل تازه‌نفس آموزش و پرورش کردستان، با نگاهی آینده‌نگر و اراده‌ای جدی، برنامه‌ای چهارساله را برای جبران کمبود یک هزار و 45 کلاس درس آغاز کرده است، این طرح بلندپروازانه، قرار است تا پایان دولت چهاردهم اجرا شود و مسیر را برای تحقق عدالت آموزشی هموار سازد.

این برنامه نه تنها یک حرکت عمرانی، بلکه تلاشی برای پر کردن شکاف آموزشی میان کردستان و میانگین ملی است؛ جایی که امروز، آمارها از عقب‌ماندگی قابل‌توجه استان در سرانه فضای آموزشی حکایت دارند.

آمارهایی که زنگ هشدار می‌زنند

طبق اعلام رسمی آموزش و پرورش استان کردستان، سرانه فضای آموزشی استاندارد برای هر دانش‌آموز ۶ متر مربع است و این عدد در سطح کشور ۵/۸ متر و در استان کردستان تنها ۴/۸ متر است. مناطق بانه با ۲/۸ متر مربع، ناحیه یک سنندج با ۳/۴ متر و مریوان با ۳/۵ متر مربع از جمله مناطقی هستند که با وضعیت بحرانی فضای آموزشی مواجه‌اند.

این فاصله آماری، صرفاً یک عدد نیست؛ بلکه به معنای آن است که هزاران دانش‌آموز کردستانی، امروز در کلاس‌هایی تنگ، نامقاوم و بعضاً در کانکس‌هایی بدون کمترین امکانات استاندارد تحصیل می‌کنند و اما اکنون، برنامه‌ای برای عبور از این وضعیت آغاز شده است.

گام نخست: پایان موقت‌سازی آموزش

نخستین اقدام در این طرح، جمع‌آوری ۲۹ مدرسه کانکسی و جایگزینی آن با مدارس دائمی است، این مدارس که در مجموع شامل ۴۵ کلاس درس می‌شوند، قرار است تا پایان شهریور ۱۴۰۴ جای خود را به فضاهایی استاندارد و مقاوم بدهند.

حسینی تأکید کرد که مدرسه کانکسی نه تنها نماد محرومیت، بلکه شکلی از تبعیض آموزشی است و دانش‌آموزان کردستانی سزاوار فضاهایی امن، استاندارد و الهام‌بخش هستند.

وی گفت: پایان دادن به موقت‌سازی آموزش، نخستین گام برای تحقق عدالت آموزشی است.

 حذف مدارس سنگی و تخریبی

در ادامه طرح، حذف مدارس سنگی و تخریبی در دستور کار قرار گرفته است و طبق اعلام مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، امسال عملیات ساخت ۳۰ مدرسه سنگی با ۸۹ کلاس و ۲۱ مدرسه تخریبی با ۲۵۸ کلاس درس آغاز می‌شود.

با تکمیل این پروژه‌ها و بهره‌برداری از مدارس در دست ساخت، پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۶ حدود ۵۰۰ کلاس از کمبودهای فعلی جبران شود. به گفته حسینی، نیمه دوم طرح نیز تا پایان عمر دولت به سرانجام خواهد رسید.

افزایش اعتبارات، اما ناکافی بدون مشارکت مردمی

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد که اعتبارات اختصاص یافته برای مدرسه‌سازی در سال جاری، سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، با این حال، او تأکید کرد که اجرای کامل این طرح بدون مشارکت مردم، نهادهای مدنی، خیرین و شرکت‌های خصوصی ممکن نخواهد بود.

وی از رؤسای شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها خواست که میانگین تخصیص ۹ درصدی بودجه شهرستان‌ها به مدرسه‌سازی را دست‌کم به ۱۵ درصد برسانند. همچنین از مردم و فعالان اقتصادی خواسته شد در این مسیر همراهی کنند.

 طلای کردستان پیشتاز شد

در گامی امیدبخش، شرکت بهره‌بردار طلای کردستان به عنوان نخستین نهاد بخش خصوصی، هزینه ساخت ۵۰ مدرسه را تقبل کرده است.

این اقدام در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی صورت گرفته و از سوی آموزش و پرورش استان مورد تقدیر قرار گرفته است.

حسینی با اشاره به این همکاری سازنده، از سایر شرکت‌های بزرگ استان همچون پتروشیمی کردستان و لاستیک بازر نیز خواست که به این الگو بپیوندند.

وی افزود: این استان معدن استعداد است و ما انتظار داریم شرکت‌هایی که از منابع آن بهره‌مند می‌شوند، در ساخت آینده فرزندان این خاک نیز سهیم باشند.

راهکارهای مالیاتی برای مشارکت عمومی در مدرسه‌سازی

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان همچنین پیشنهاد داد که مودیان مالیاتی استان، بخشی از مالیات خود را به پروژه‌های مدرسه‌سازی اختصاص دهند.

این طرح می‌تواند یکی از منابع مؤثر برای تأمین هزینه‌های ساخت و نوسازی مدارس باشد و زمینه‌ساز مشارکت گسترده‌تر اقشار مختلف شود.

در پس همه این تلاش‌ها، فلسفه‌ای روشن نهفته است: تحقق عدالت آموزشی. دولت چهاردهم با شعار «عدالت در کیفیت و فضای آموزشی»، به دنبال آن است که تمامی کودکان ایران از فرصت‌هایی برابر برای تحصیل و پرورش استعداد برخوردار باشند؛ فارغ از اینکه در کدام نقطه جغرافیایی زندگی می‌کنند.

کردستان، امروز در مسیر رسیدن به این عدالت گام برمی‌دارد. طرح یک هزار و ۴۵ کلاس درس، تنها یک عدد نیست، بلکه نشانگر عزم جدی برای پایان دادن به سال‌ها نابرابری و کمبود در زیرساخت‌های آموزشی است.

از سنگ تا سقف تا امید تا آینده

هر دیوار مدرسه، فقط یک سازه فیزیکی نیست، بلکه بنایی برای ساختن آینده است و در این طرح، مدرسه‌هایی ساخته خواهد شد که نه‌تنها امن و مقاوم، بلکه الهام‌بخش باشند؛ جایی برای رشد، برای کشف، برای شکوفایی.

و در این میان، همت مردم، همکاری خیرین، مشارکت شرکت‌ها و نگاه ملی به توسعه عدالت آموزشی، می‌تواند کردستان را از حاشیه به متن برساند. همان‌گونه که کوه‌های زاگرس در این دیار سربلند ایستاده‌اند، کودکان کردستان نیز باید در مدارسی ایستاده درس بخوانند؛ نه در کانکس‌های لرزان و مدارس فرسوده.

 مسیر دشوار اما روشن است

 حسینی در پایان تأکید کرد که ساخت ۱۶۰ مدرسه و  یک هزار و ۴۵ کلاس درس در چهار سال، ممکن است مسیری دشوار باشد، اما با همدلی مردم و پشتکار نهادها، می‌توان به آن دست یافت.

وی گفت: روزی فراخواهد رسید که هر دانش‌آموز کردستانی، در کلاس درسی امن، استاندارد و زیبا، سهم خود از عدالت آموزشی را لمس کند.

و این روز، اگر امروز آغاز شود، فردایی روشن خواهد داشت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!