
«کُردتودی» گزارش میدهد؛
بازار زنده است اما جانی ندارد
گرچه مغازهها از کالاهای نو و درخشان پر شده، اما بازار لوازمخانگی ماههاست رنگ رونق را ندیده است قیمتهای سر به فلک کشیده، قدرت خرید مردم را بلعیده و فروشندگان را با قفسههایی پر اما صندوقهایی خالی تنها گذاشته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، در خیابان اصلی بازار لوازمخانگی، صدای زنگ درِ مغازهها هرچند دقیقه یکبار شنیده میشود، اما بیشتر وقتها مشتریها بدون خرید، با سری تکان داده و لبخندی کمرمق خارج میشوند فروشندگان میگویند این روزها بازارشان زنده اما بیجان است رفتوآمد هست، اما معاملهای در کار نیست.
در این باره مرتضی احمدی فروشنده یک مغازه لوازمخانگی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: ۲۵ سال در این صنف فعالیت دارم.
وی گفت: هر روز پشت پیشخان مغازهاش میایستم و به یخچالهای ردیفشده نگاه میکنم.
این فروشنده با لحنی پر از گلایه افزود: قبلاً وقتی مدل جدیدی از یخچال یا ماشین لباسشویی میآوردیم، حتی قبل از اینکه تخلیه کنیم مشتریها سفارش داده بودند؛ اما نزدیک به سه ماه است این مدلها را آوردهام، حتی یک مورد هم فروش نرفته است چرا که مردم توان خرید ندارند و فقط قیمتها را میپرسند و میروند.
وی عنوان داشت: بررسی قیمتها نشان میدهد یک یخچال ساده ساخت داخل حدود ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد و نمونههای پیشرفتهتر به بیش از ۷۰ میلیون تومان میرسد و برای خانوادههایی با درآمد متوسط، این ارقام به معنای چندین سال پسانداز است.
در ادامه یکی از مشتریان که برای خرید ماشین لباسشویی به این مغازه آمده بود در این باره گفت:
مدل موردنظرم الان ۲۵ میلیون تومان است این در حالی است که سال گذشته همین مدل را دوستم ۱۶ میلیون خریده بود حقوق من ماهی ۱۲ میلیون است چطور میتوانم با این قیمت چیزی خرید کنم.
در ادامه محمد کریمی مغازهدار دیگر از هزینههای پنهان در بازار لوازمخانگی برایمان گفت.
وی افزود: مشکل فقط گرانی کالا نیست هزینه حملونقل، انبارداری، مالیات و حتی برق مغازه چندبرابر میشود وقتی فروش پایین است و هزینهها بالاست، ادامهدادن کار شبیه معجزه است.
رکود، حتی برای کالاهای ارزانتر
کریمی در ادامه خاطرنشان کرد: بازار تنها در بخش کالاهای لوکس یا گرانقیمت گرفتار نیست حتی وسایل کوچکتر و ارزانتر مثل جاروبرقی یا مایکروویو هم فروش کمتری دارند.
وی گفت: قبلاً دانشجوها یا تازهعروسها برای وسایل ضروری حتماً خرید میکردند؛ اما الان خیلیها دستدوم میخرند یا وسایل قدیمیشان را تعمیر میکنند و این یعنی قدرت خرید واقعی مردم نصف شده است.
جواد احمدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار کردتودی علت اصلی رکود بازار لوازمخانگی را کاهش قدرت خرید مردم میداند.
وی افزود: افزایش نرخ ارز، تورم مزمن و کاهش ارزش ریال باعث شده درآمد واقعی مردم بهشدت افت کند بهطوریکه حتی اگر درآمد اسمی افزایشیافته باشد، قیمت کالاها با شتاب بیشتری بالا میرود و مردم اولویتشان را به مایحتاج ضروری مثل خوراک و اجاره مسکن میدهند.
این کارشناس بیان داشت: رکود بازار، تنها جنبه اقتصادی ندارد فروشندگان میگویند فضای روانی بازار بههمریخته و انگیزهها برای خرید کاهشیافته است.
احمدی افزود: مشتریان هم به دلیل نااطمینانی نسبت به آینده، خرید را به تعویق میاندازند چرا که
همه میترسند امروز بخرند و فردا قیمت پایین بیاید یا مدل جدید بیاید این تردیدها باعث شده خرید به تعویق بیفتد.
بازار آنلاین، اما با مشکل مشابه
فروشگاههای اینترنتی لوازمخانگی هم شرایط بهتری ندارند یکی از فعالان این حوزه در این باره گفت: سفارشها نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهشیافته است.
وی عنوان داشت: حتی فروش اقساطی هم آنطور که فکر میکردیم جواب نداده، چون اقساط سنگین است و بانکها هم شرایط سختی گذاشتهاند.
نگاه تولیدکنندگان به آینده
برخی تولیدکنندگان داخلی امیدوارند با تثبیت نرخ ارز و سیاستهای حمایتی، بازار بهتدریج جان بگیرد؛ اما کارشناسان هشدار میدهند اگر کاهش قدرت خرید ادامه پیدا کند، بسیاری از تولیدکنندگان کوچک و متوسط هم به جمع آسیبدیدگان خواهند پیوست.
بازار لوازمخانگی، با همه رنگولعاب ویترینهایش، در ماههای اخیر به میدان سکوت و انتظار تبدیل شده است فروشندگان امیدوارند روزی دوباره صدای بستهبندی و حمل جای سکوت را بگیرد، اما تا زمانی که جیب مشتریها خالی است و قیمتها بیمحابا بالا میرود، این امید دور از دسترس به نظر میرسد.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!