
در حکمت ۵۳ نهج البلاغه آمده است؛
حقیقت سخاوت
امام علی (ع) در حکمت ۵۳ نهج البلاغه به شرح حقیقت سخاوت پرداخته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، امام علی (ع) در حکمت ۵۳ نهجالبلاغه به شرح حقیقت سخاوت پرداخته و میفرمایند: وَ قَالَ (علیه السلام): السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً؛ [فَإِذَا] فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ، فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ.
و فرمود (ع): سخاوت هنگامى است كه بخشش بدون سئوال بود و پس از سئوال يا از شرم و يا از بيم بدگويى مردم است.سخاوت واقعى:
امام علی (علیهالسلام) در این گفتار حکیمانه به نکته دقیق و آموزندهاى اشاره کرده، مىفرماید: «سخاوت آن است که ابتدایى (و بدون درخواست) باشد؛ اما آنچه در برابر تقاضا داده مىشود یا از روى حیاست و یا براى فرار از مذمّت»؛ (السَّخَاءُ مَا کَانَ ابْتِدَاءً، فَأَمَّا مَا کَانَ عَنْ مَسْأَلَة فَحَیَاءٌ وَتَذَمُّمٌ).
سخاوت را این گونه تفسیر کردهاند: حالت و فضیلتى درونى است که انسان را به بذل مال به مستحقان و نیازمندان بدون عوض وا مىدارد.
بر این اساس اگر کسى درخواستى کند و از آبروى خود به وسیله درخواست مایه بگذارد، آنچه سخاوتمندانه مىبخشد در واقع عوض آبروى اوست و به راحتى نمىتوان نام آن را سخاوت گذاشت و نیز بخشش که پس از درخواست صورت مىگیرد ممکن است، بدین سبب باشد که اگر بخشش نکند، درخواستکننده و یا مردمى که از آن آگاهى مىیابند او را نکوهش و مذمت کنند، بنابراین بخشش در برابر نجات از مذمت مردم واقع شده است و بدون عوض نیست و به تعبیر عموم مردم براى رودربایستى است.
بنابراین سخاوت خالص و حقیقى آن است که انسان پس از آگاهى بر نیازمندى افراد آبرومند، در حل مشکل آنها به صورت پنهانى بکوشد و نیازى به سئوال نباشد.
منبع: نهجالبلاغه
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!