
«کردتودی» گزارش میدهد؛
سینما بهمن سنندج از بازسازی تا پرمخاطبترینها
مدیر سینما بهمن سنندج با مرور روند بازسازی این مجموعه، از ظرفیت سالنها، اجرای طرحهای نوین همچون سینما کودک، استقبال چشمگیر مردم و همچنین چالشهای زیرساختی سینما در استان کردستان سخن گفت.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، سینما در دنیای امروز تنها یک ابزار سرگرمی نیست؛ بلکه به عنوان یکی از مهمترین رسانههای هنری و فرهنگی، نقشی اساسی در شکلدهی به اندیشهها، ارتقای آگاهی عمومی و گسترش گفتوگو میان فرهنگها دارد. تصویر و روایت سینمایی میتواند در کوتاهترین زمان، عمیقترین پیامها را منتقل کند و مخاطب را با واقعیتها و دغدغههای اجتماعی، فرهنگی و انسانی همراه سازد.
اهمیت سینما در جهان امروز به اندازهای است که بسیاری آن را «آیینه جامعه» میدانند؛ آیینهای که هم میتواند امید و شور زندگی را بازتاب دهد و هم نقدی سازنده بر کاستیها باشد.
در این میان، استان کردستان با پیشینه فرهنگی و هنری غنی، ظرفیتهای ارزشمندی برای رشد و شکوفایی سینما دارد. مردمان این خطه با زبان، موسیقی و ادبیات منحصربهفرد خود، گنجینهای ارزشمند برای روایتهای سینمایی فراهم کردهاند. حضور سینما در کردستان نه تنها بستری برای معرفی این فرهنگ غنی به سراسر کشور و جهان است، بلکه فرصتی برای ایجاد هویت مشترک، تقویت همبستگی اجتماعی و توسعه فرهنگی و اقتصادی منطقه نیز به شمار میآید.
به مناسبت ۲۱ شهریور، روز ملی سینما با حیدر مرادی، مدیر سینما بهمن سنندج، گفتوگویی انجام دادیم که در ادامه میخوانید:
آغاز همکاری با سینما بهمن
مرادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی کردتودی درباره نحوه حضور خود در سینما اظهار داشت: در سال ۱۳۸۵ زمانی که حوزه هنری تصمیم به بازسازی سینما بهمن کرد، قرار شد این پروژه طی ۶ ماه به پایان برسد اما متأسفانه تا سال ۱۳۹۰ طول کشید.
آن زمان همزمان با پایان دوران دانشجویی من در دانشگاه علوم پزشکی رشت بودم و به استخدام دعوت شدم. در این میان، من بهعنوان پل ارتباطی بین تیم فنی مهندسی حوزه هنری به سرپرستی آقای امین مرادی و گروههای اجرایی در کارگاه فعالیت میکردم و گزارش مکتوب روزانهای از میزان پیشرفت هر بخش با نظارت فنی ارائه میدادم.
وی افزود: با همدلیای که در کار به وجود آمده بود، در کمتر از یک سال یعنی از سال ۹۰ تا ۹۱ توانستیم پروژه بازسازی را به سرانجام برسانیم و در نهایت پردیس سینما بهمن سنندج با سه سالن نمایش افتتاح شد.
ظرفیت سالنها و فناوری دیجیتال
مدیر سینما بهمن سنندج بیان کرد: سالن شماره یک این پردیس با ۵۶۹ صندلی، سالن شماره دو با ۵۳۰ صندلی و سالن شماره سه با ۶۰ صندلی آماده ارائه خدمات به مردم فرهنگدوست سنندج شد.
وی ادامه داد: راهاندازی پردیس سینما بهمن سنندج همزمان شد با ورود تکنولوژی پخش فیلم از طریق سرورهای دیجیتال و عملاً دوران پخش فیلم با حلقههای ۳۵ میلیمتری به پایان رسید. سینما بهمن سنندج به همراه چند شهر دیگر از نخستین سالنهایی بود که تجربه پخش دیجیتال را در سطح کشور داشتند.
اجرای طرح ردیف صندلی
مرادی با اشاره به مشکلات قبلی در رعایت جایگاه صندلیها گفت: تا پیش از سال ۹۵ اگرچه شماره ردیف و صندلی روی بلیت درج میشد، اما بسیاری از مخاطبان آن را رعایت نمیکردند و این معضل بزرگی بود. از یک سو افرادی که بلیت اینترنتی خریده بودند نمیتوانستند روی صندلی خود بنشینند و از سوی دیگر، مجبور بودیم در سالن یک با ظرفیت ۵۶۹ نفر، تنها ۳۰۰ بلیت بفروشیم.
وی ادامه داد: بیش از یک ماه برای حل این مشکل زمان صرف کردیم. با پخش تیزر، موشن و پوسترهای آموزشی پیش از ورود مخاطبان، بهتدریج فرهنگسازی شد. پس از یک ماه، مخاطبان جایگاه خود را پیدا کردند و اکنون در کمتر از هفت تا هشت دقیقه میان سانسها، همه در صندلیهای خود مستقر میشوند.
راهاندازی سینما کودک
مدیر سینما بهمن سنندج در بخش دیگری از گفتوگو عنوان کرد: هدف من از راهاندازی سینما کودک این بود که بچهها همراه والدین خود فیلم ببینند. این طرح با شعار با فرزندتان به سینما را تجربه کنید ابتدا در تهران مطرح و سپس در سنندج اجرا شد. کار را با ۱۷ نفر آغاز کردیم و بعدها روزهای جمعه نیز به آن اضافه شد و سالن شماره دو به این کار فرهنگی اختصاص یافت.
وی افزود: مهمترین دستاورد سینما کودک، ایجاد زیرساختی برای تربیت نسل کودکان دهه ۹۰ بود تا به سینما عادت کنند. کودکانی که در آن دهه وارد سینما شدند امروز میتوانند فیلمهای اجتماعی و کمدی تماشا کنند و اصولی چون خرید بلیت و رعایت نظافت سالن را به خوبی آموختهاند.
پرمخاطبترین فیلمها و مشکلات زیرساختی
مرادی در خصوص آثار پرمخاطب گفت:در سال ۱۴۰۳ فیلم هفتاد سی به کارگردانی و بازیگری بهرام افشاری پرمخاطبترین اثر سینما بهمن سنندج بود. همچنین فیلمهای زودپز، مست عشق، فتحی برای مولانا و یک فیلم کودک و نوجوان نیز با استقبال خوبی روبهرو شدند.
وی درباره مشکلات سینمای استان اظهار داشت: در شهرستانهایی مانند بانه، کامیاران، دیواندره، دهگلان و سروآباد سینما وجود ندارد که این موضوع برای مردم فرهنگی کردستان یک فاجعه محسوب میشود. در سال ۱۴۰۰ که سینمای سقز افتتاح شد، تنها در شش ماهه دوم ۵۰ هزار مخاطب داشتیم. امیدوارم کارگروه سینمایی در استانداری تشکیل شود تا شاهد راهاندازی سینما در شهرستانهای فاقد سینما باشی.
جایگاه پردیس سینما بهمن
مدیر سینما بهمن سنندج تأکید کرد: خوشبختانه پردیس سینما بهمن سنندج جزو ۱۰ پردیس پرمخاطب حوزه هنری کشور است.
وی با اشاره به استقبال مردم از ژانرهای مختلف گفت: از هر ۱۰ فیلم پرمخاطب، هفت فیلم کمدی هستند. مردم سنندج هم مانند سایر نقاط کشور، به دلیل مشکلات اقتصادی، ترجیح میدهند دو ساعت از دغدغهها فاصله بگیرند و با فیلمهای کمدی لحظاتی شاد داشته باشند.
مرادی اضافه کرد: سال گذشته سینما آزادی بیجار ۳۷ هزار مخاطب داشت، سینما سقز بیش از ۵۰ هزار نفر و سینما بهمن سنندج ۳۵۰ هزار نفر. تنها در شش ماهه نخست امسال نیز نزدیک به ۸۰ هزار نفر به پردیس سینما بهمن آمدند.
انتخاب فیلمها و آینده سینما
مدیر سینما بهمن سنندج در خصوص انتخاب فیلمها گفت: تمامی سینماهای خصوصی و دولتی موظف به اکران فیلمهایی هستند که شورای صنفی نمایش مصوب میکند. بیشترین استقبال مردم سنندج از فیلمهای کمدی و پس از آن فیلمهای اجتماعی خوب است. امسال فیلم پسر بچه و پیرزن مورد توجه قرار گرفت و در سالهای گذشته نیز آثاری چون بیبدل، هیس و فروشنده با استقبال همراه بود.
وی درباره آینده سینمای سنندج اظهار داشت: با وجود ابزارهای رسانهای متعدد، سینما جایگاه ویژه خود را حفظ خواهد کرد؛ چراکه مردم در سینما با هم فیلم میبینند، با هم میخندند و با هم گریه میکنند. به شرطی که فیلمهای خوب تولید شود، سالنها استاندارد باشند و امکانات رفاهی برای خانوادهها فراهم شود، سینما همچنان جایگاه خاص خود را خواهد داشت.
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!