
یادداشت؛
مسیر سعادت بشر از غدیر میگذرد
روز غدیر تنها مربوط به انتصاب علی ابن ابیطالب ع بر امامت نیست؛ بلکه این روز بزرگ باعظمت روز تمایز بین حق باطل است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»،روز غدیر تنها مربوط به انتصاب علی ابن ابیطالب ع بر امامت نیست؛ بلکه این روز بزرگ باعظمت روز تمایز بین حق باطل است تا قیامت روز فرقان روز جداسازی مسیر سعادت و خوشبختی ابدی شقاوت و هلاکت ابدی است.
امامت یکی از الطاف بزرگ الهی بر بندگان خود است. ویکی از نعمتهای که مبنای راه نجات و سعادت انسان است همان صراط مستقیم که هر روز در نماز مسلمین از خداوند استعانت هدایت در این راه را طلب مینمایند. اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم... نعمت کدام است همان نعمت امامت است نعمت خداوند بر بشر که در روز غدیر خم بر رسول گرامی اسلام ابلاغ شد.
الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا علیهم نعمتی اشاره بر همین نعمت است که ماندگارترین نعمت تا قیامت است (یوم ندعوا کل اناس بامامهم) بعد از رفتن از این دنیا آنچه اعتباریات است از انسان گرفته میشود نامش؟ قومش؟ مقامش؟ ثروتش و... آنچه انسان به آن شناخته میشود امام اوست.
دربیان قرآن کریم در سورهٔ مبارک مائده با فرمان الهی و با انتصاب امیرالمؤمنین (ع) به مقام امامت در روز غدیر از جانب رسول خدا (ص) اوج قلهٔ نعمت دراختیارامامت قرارگرفت، به گونه ایکه تاقیامت هیچ نعمتی به بزرگی و شکوه و عظمت امامت وجود نخواهد داشت.
اتمام نعمت به معنای تمامکردن و خاتمه نعمت نیست؛ بلکه خداوند میفرماید، تمامترین نعمتی که به بندگانم عطا کردم نعمت امامت است، و هیچ نعمت دیگری نمیتوان به بزرگی و عظمت آن باشد، نه درگذشته و نه در آینده، این اهمیت بسیار زیاد امامت رانشان میدهد.
ازآنجاکه تمام نعمتهای خداوند در شعاع نور امامت قرار میگیرند، خداوند متعال نعمت هارا محدود و منحصر به نعمتهای خاصی نمیکند، بلکه تمام آنچه تحت عنوان نعمت از آن نامبردهشده است اعم از نعمت مادی تا معنوی در امتداد امامت قرار میگیرد، و بدون داشتن امامت هیچ نعمتی شکر و سپاس نمیشود، این مقام رفیع امامت از منظر قرآن است، تمام نعمتهای الهی در طول نعمت امامت آمد، نقطه اوج ختم این نعمات به امامت ختم میشود.
یکی از باعظمتترین معارف بلند در خطبه غدیر امتداد امامت و ولایت است که رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم این شاخص بلند را بهدرستی و زیبایی تبیین نمودهاند.
امامت با امیرالمؤمنین (ع) آغاز وبا ظهور فرزندش مهدی موعود عج بر بشریت کامل میشود. روزی که علم فهم بشر بتواند عظمت و بزرگی ورافت امامت را درک کند.
اعتقاد به موعود آخرالزمان یکی از مشترکات همه ادیان ابراهیمی است. در دین اسلام این مسئله بهصورت جدی پرداخته شده است و روایات بسیاری درباره مهدی موعود وارد شده است.
روایات منقول از پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت ایشان تأییدی بر این ادعاست. یکی از روایات متقن و صحیحی که در این باب وارد شده که به ویژگیهای مهدی آل محمد (ص) میپردازد، خطبه غدیر است که در منابع شیعی و سنی نقل شده است.
یکی از فرازهای زیبای خطبه غدیر فراز سوم آن است که هنگام بیعت گرفتن از مردم فرمودند: من مأمورم که از شما پیمان بگیرم تا دست در دست من نهید، در پذیرش آن چه از سوی خداوند درباره علی امیرالمؤمنین (ع) آوردهام و درباره اوصیای پس از او که از من و اویند، این امامت در میان آنان پایدار است و خاتم آنان مهدی (عج) است و پیشوایی استوار است تا روز (قیامت).
نقطه اوج خطبه غدیر این است که پیغمبر اکرم (ص) آینده جهان را بهصورت تابلویی بسیار دقیق و زیبایی طراحی کردهاند. درباره ویژگیهای امامزمان (عجّ) مطالبی را بیان فرمودند؛ ولی قسمتی که دارای اهمیت ویژه است و چنانچه بهخوبی در آن تامل و تدقیق شود، حکومت، شخصیت،علم، عصمت و ولایت تکوینی امامزمان (عج) روشن میشود،
«آگاه باشید که خاتم الائمهای که قیامکننده و هدایت شده (هدایتکننده به امر پنهان) است از ماست.
با این ترکیب، عبارت فوق، بار معنایی دیگری خواهد داشت و آن این که پیامبر (ص) با بیان جمله به این شکل (یعنی با نصب «القائم المهدی») میخواهد فخر و مباهات کند که آن وجود مبارک از خاندان ایشان است.
خوشبختی و سعادت انسان در معرفت و شناخت واقعی نسبت به امام خویش است پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم این چهارچوب را بهخوبی بیان نمودهاند و سعادت خوشبختی بشریت را مهندسی نمودهاند.
(من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه).
مرگ جاهلیت مرگی است شقاوت برانگیز در گمراهی آشکار با شناخت امامزمان است که توحید و معاد و نبوت بهعنوان اصولدین اسلام تبلور مییابند؛ عصاره دعوت یکصدو بیست و چهارهزار پیغمبر الهی امامت امیرالمؤمنین و منجی و مهدویت فرزند او قائم آل محمد (ص) است که رسول خدا (ص) در روز عید غدیر به امر الهی این رسالت عظیم را به سرانجام رساندند دشمنان مأیوس و ناامید گشتند.
در روز قیامت همبالاترین سعادت در سایه امامت قرارگرفتن آنجا که هرکس را با امامش میخوانند وزیر پرچم او جمع خواهند شد.
نویسنده: مهدی عبدالملکی استاد دانشگاه کردستان
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!