حالت تاریک
دوشنبه, 30 تیر 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه خبری تحلیلی کردتودی هستید؟
احداث کریدور غرب کشور راه نجات ترافیک
«کُردتودی» گزارش می‌دهد؛

احداث کریدور غرب کشور راه نجات ترافیک

کریدور بزرگراهی غرب کشور که قرار است شریان ارتباطی میان مرز بازرگان و بندر امام خمینی باشد، اکنون پس از سال‌ها عملیات اجرایی، همچنان در بخشی از مسیر با مشکلات اجرایی و کمبود منابع دست‌ و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، کریدور بزرگراهی غرب کشور از مرز بازرگان در شمال‌غرب کشور آغاز شده و تا بندر امام خمینی در جنوب‌غرب امتداد می‌یابد طول این مسیر ۱۴۸۵ کیلومتر است و از پنج استان عبور می‌کند. استان کردستان با ۳۲۰ کیلومتر، بیشترین سهم را در این کریدور دارد.

با وجود گذشت بیش از دو دهه از آغاز عملیات اجرایی در سال ۱۳۸۴، تنها یک هزار و ۷۷۲ کیلومتر از مسیر به بهره‌برداری رسیده که معادل حدود ۵۳ درصد کل مسیر است در استان کردستان نیز تنها نیمی از طول مسیر آسفالت شده و زیر بار ترافیک رفته است.

 

اکبر محمدی رئیس برنامه‌ریزی مدیریت استانداری در این باره اظهار داشت: هم‌اکنون هشت قطعه از این مسیر در کردستان به طول ۱۰۰ کیلومتر در حال ساخت است یکی از این قطعات که به آن سر زدیم، با ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که کارگاه‌ها با تمام توان مشغول فعالیت هستند، اما با موانع جدی فنی و اجرایی مواجه‌اند.

رئیس برنامه‌ریزی استانداری عنوان داشت: یکی از دشوارترین بخش‌های پروژه، عملیات تعریض جاده‌های موجود در مسیرهای پرترافیک است.

 یکی از مسئولین اجرایی پروژه در ادامه بیان داشت: جنس کوه‌ها در این نواحی سنگی است و برای پیشبرد عملیات، گاه نیاز به انفجار وجود دارد همین مسئله باعث انسداد موقتی مسیر، کندی پیشرفت کار و ایجاد نارضایتی عمومی شده است.

 

در ادامه یک راننده کمپرسی که در پروژه فعالیت دارد، افزود: من روزانه حدود ۱۲ ساعت مشغول کار هستیم و بخاطر اینکه مسیر خیلی سخت و سنگینه در پیش است بارها مجبور شدیم توقف کنیم و یا به دلیل انفجار مسیر بسته می‌ماند.

از سال ۱۳۸۴ تاکنون، حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای بخش کردستان این پروژه هزینه شده است. در سال گذشته نیز با پیگیری‌های دولت و نمایندگان مجلس، مبلغ ۲۳۵۰ میلیارد تومان از محل پیوست قانون بودجه برای این پروژه اختصاص یافت. کمک‌های استانی هم حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. به گفته مسئولان، فقط در سال جاری، اعتبار این پروژه در استان بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ میلیارد تومان است.

با این حال، کارشناسان و مدیران پروژه معتقدند برای تکمیل کل کریدور در استان کردستان، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است؛ رقمی که تأمین آن نیازمند حمایت گسترده‌تر و عزم ملی است.

آن‌چه اهمیت این پروژه را دوچندان می‌کند، نه فقط بعد اقتصادی یا ارتباطی آن، بلکه جنبه ایمنی و جان مردم است. طبق آمارهای رسمی، بیش از ۴۰ درصد از تلفات جاده‌ای سالانه استان کردستان در همین مسیر رخ می‌دهد. این مسیر همچنین یکی از رکوردداران نقاط حادثه‌خیز در کشور است.

یکی از اهالی محلی که در سال گذشته شاهد چند تصادف مرگبار در این جاده بوده، عنوان داشت: همشهری‌های زیادی را بخاطر تردد در این مسیر از دست دادیم.

وی گفت: این جاده یکی از نا امن‌ترین جاده‌های کردستان است که با راه اندازی و احداث این کریدور می‌توان مشکلات زیادی را حل کرد.

تصاویر ثبت‌شده از مسیر، بیانگر وضعیت سخت عملیات راه‌سازی در کوهستان‌های کردستان است؛ جایی که هر متر پیشروی نیازمند مهندسی دقیق و منابع مالی قابل توجه است. 

اما سؤال اساسی اینجاست که آیا با بودجه‌های فعلی می‌توان به بهره‌برداری کامل کریدور در آینده نزدیک امیدوار بود؟

در حالی‌که تکمیل این پروژه می‌تواند مسیر تجارت و حمل‌ونقل در غرب کشور را متحول کرده و استان‌های مرزی را از انزوا نجات دهد، ادامه کندی در اجرای آن، نه‌تنها این فرصت را از مردم منطقه می‌گیرد، بلکه به افزایش تلفات جاده‌ای، فرسایش ماشین‌آلات و زیان اقتصادی نیز دامن می‌زند.

اکنون چشم امید مردم و مسئولان محلی به پشتیبانی دولت و مجلس دوخته شده تا با اختصاص منابع کافی، قطار توسعه در این مسیر از حرکت باز نایستد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!